ZWOLSE TULPEN

vrolijk pasen
14 t/m 17 april reisje naar de Romantische Strasse

Reisje Romantische Strasse

Ook dit jaar gaan we een reisje maken met de paarse bus van Michel en onderweg geeft hij weer interessante informatie over wat we zien vanuit de bus. We rijden langs de bruinkoolgroeve van Garzweiler (de naam van een verdwenen dorp). Het complex is enorm (66 km2) en breidt zich steeds verder uit en er zullen nog meer dorpen verdwijnen. Ze graven tot 300 m. diepte. Doordat het grondwater naar lagere gebieden vloeit, ondervindt Limburg hiervan ecologische schade. (Milieu telt hier niet, denken we).

We krijgen van Michel een kop koffie en ondertussen komen de eerste traktaties voorbij.

Bij het Ahrdal vertelt Michel over de Romeinse wijnbouw, bunkers in Bad Neuenahr, de oude hoofdstad Bonn en dat de geallieerde troepen hier de laatste horde moesten nemen op weg naar Berlijn. (Lekker, de Engelse drop gaat rond).

In Koblenz gaan we uit de bus om even een luchtje te scheppen langs de Rijn/Moezel, die hier samenkomen bij de Deutsche Eck. Keizer Wilhelm heeft zich hier laten vereeuwigen op zijn paard middels een kolossaal standbeeld. Het weer is aangenaam en de koffie op het terras (met of zonder gebak) smaakt heerlijk. (Hier begint het al. Wat zijn jullie voor groep en mogen we met jullie op de foto?).

Frankfurt am Main is het bankencentrum en heeft de 3e grootste luchthaven van Europa na Heathrow en Charles de Gaulle. Als we weer bij de bus zijn krijgen we van de meisjes van de reisvereniging een glaasje Prosecco (met een scheutje likeur erdoor). Wat toch een leuke attentie! Na nog 1 plaspauze en heel veel traktaties komen we rond 6 uur aan bij Hotel Zum Storch in Schlüsselfeld. Sehr sauber, Deutsche Grüntlichkeit! En het eten smaakt ook goed.

Würzburg ligt aan de Main, de oevers gaan glooiend omhoog en zijn bedekt met wijnvelden voor de bekende Frankische Wein in de Bocksbeutel. De Residentie, gebouwd (1720-1744) voor prins-bisschop J. Ph. F. von Schönborn , staat sinds 1981 op de werelderfgoedlijst. We krijgen een fantastische rondleiding door Anna Verstappen. De monumentale hal met plafondschildering met de 4 werelddelen van Giovanni B. Tiepolo & Zn, is de grootste fresco van de wereld. Je kijkt je ogen uit. Hij heeft alle werelddelen weergegeven als vrouw; veel allegorische voorstellingen maar ook zichzelf  afgebeeld, evenals Balthasar Neuman, de architect en andere notabelen. We bezichtigen zalen waar je zonder gids niet in komt. De witte zaal en de Keizerzaal zijn door Antonio G. Bossi voorzien van prachtig stucwerk. In de balzaal zien we nog een plafond van Tiepolo en de Venetiaanse zaal waar de muren gesierd worden door tapijten (o.a. gemaskerd Venetiaans carnaval) is ook bijzonder. Maar de Spiegelzaal oogst de meeste bewondering bij de dames!

We beëindigen de rondleiding in de tuin van de Residentie waar onze gids een gedicht van Herman Hesse voordraagt, die zijn lofzang op Würzburg verwoordt. Dit gedicht is op de laatste dag in de bus de enige echte quizvraag die we krijgen.

In de stad bekijken we de oude pandjes, leuke winkels en staande op de Alte Mainbrücke (op de foto!) drinken we een glas Sylvaner, terwijl we genieten van de mooie omgeving en de festung Mariënberg, dat bijna 5 eeuwen diende als woonhuis voor de prins-bisschoppen.

De boottocht die we daarna maken, toont ons mispels in bomen, een klooster en kerk, dorpjes en industrie. Het eindpunt is Schloss Veltshöchheim. We lopen rond in de tuin en maken foto’s, waarna de bus ons weer terugbrengt naar Schlüsselfeld.

In het hotel krijgen we een 4-gangendiner met wijnproeverij. Vier soorten Frankenwijn: 2 keer wit, een rotling en een rode. Het was een zeer geslaagde dag, dat kan ook niet anders na zoveel glazen wijn.

Bamberg bezoeken we de volgende dag. Ook alweer een plaats met een historische binnenstad die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. We betreden dit deel via de schitterende stadspoort. Onder leiding van een historische gids in oud kostuum met pruik, lopen we naar de Romaanse Dom, de begraafplek van de laatste keizer van het Heilige Roomse Rijk, tevens de stichter van het bisdom Bamberg. Het oude raadhuis met barok en rococo balkon, de oude vleeshaven, het beeld van St. Kunigunda, de vismarkt, het is allemaal even mooi in Bamberg, maar de gids vertelt teveel en we moeten teveel lopen. Sommige dames haken af en nemen op een terras het speciale bier van Bamberg: rauchbier of nemen de hop-on-hop-off-bus. Degenen die doorzetten hebben op eigen gelegenheid verschillende dingen gezien en in de bus worden deze ervaringen uitgewisseld.

Voor vanavond staat na het diner een muziekavond op het programma. We weten niet wat ons te wachten staat, maar de avond met “der Thomas” was een belevenis. Wat een opkomst zo’n man in korte lederhosen met een paar blote benen eronder, die gelijk de hele groep meekrijgt! Met guitige kuiltjes in z’n wangen, stralende ogen en de klanken uit zijn accordeon, werkt zijn spel aanstekelijk en binnen korte tijd zingt iedereen mee: schlagers en liedjes uit de oude doos. Meer dan 2 uur gaat hij door. De volgende dag heb ik geen stem meer en wordt ik de hele dag aan hem herinnerd.

Rothenburg ob der Tauber nemen we mee op de terugreis. Het is een prachtige en gave Middeleeuwse stad, geheel omringd door stadsmuren. De stad is heel autenthiek gebleven; in geen enkele oorlog gebombardeerd en altijd alles in originele stijl gerestaureerd. We hebben een paar uur de tijd om zelf rond te kijken (en bekeken te worden) en ieder doet dat op zijn eigen manier. Sommigen lopen door de oude straatjes, anderen bekijken vooral de winkels en weer anderen de terrassen. Dat mag en iedereen komt toch wel enthousiast terug bij de bus.

De terugreis verloopt net zo voorspoedig als de heenreis. Michel bedankt voor je rustige en zekere rijstijl en de meisjes van de reisvereniging verdienen weer een driewerf hoera. Wat was het weer een fantastisch reisje. Laten we dit nog heel vaak doen, want daar worden mensen blij van!

Lammy Otte

22 maart     Workshop bonbons maken bij Bonbon Atelier A3 te Hattem

15 februari     Soepjurkenfeest

19 januari     Lunchen restaurant Urbana

Voor iedereen fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2019
15 december     Kerst in de Hetebrij

16 november     Spirit of Winter

19 oktober     CSI Jumping Zwolle

Ons "paardenmeisje" freule Lies van den Oldenhove heeft ons gisteravond laten meegenieten van "Jumping Zwolle". De eerste editie van een internationaal springconcours, met ruiters van over de hele wereld. Wat een fantastische avond hebben wij beleefd.

Zij heeft ons wegwijs gemaakt in de paardenwereld. Freule Lies is een zeer bekende en geliefde dame in de paardenwereld. Zij is jarenlang het gezicht geweest, samen met haar man H.J. Bremer, van een de oudste ruitersportzaken van Nederland. Bremer leverde alles op het gebied van jacht, ruiter en paard.

Alle aanwezige Zwolse Tulpen hadden zich prachtig uitgedost.

Dit was eem avond om te zien en gezien te worden, een avond om nooit te vergeten.

Queen Lammechien

21 september     bezoek aan museum Belvédère inclusief lunch

21 september     bezoek aan sieradenontwerpster Jelly Nijhof

31 augustus     lunch bij Het Engelse Werk

4 augustus     kijkje achter de coulissen bij theater De Spiegel met aansluitend een lunch bij Giel

13 Red Hat Ladies bezochten theater De Spiegel voor een kijkje achter de schermen.

Wij werden verwelkomd door Karen White. Deze dame heeft ons een fantastische rondleiding gegeven (terwijl ze vakantie had!) . Je zou denken dat zij in het theater is geboren.

Vol passie en enthousiasme heeft zij ons verteld over de bouw en inrichting van het theater. De lichtbakken, elektriciteit, muziekbak, kleedkamers, de grote zaal... alles werd ons getoond. In de artiestenfoyer kregen wij koffie of thee. Tijd om vragen te stellen. Karen wist werkelijk alls van de hoed en de rand. Veel dank werd er uitgesproken door onze Queen Lammie.

Te voet gingen wij daarna naar Giel om heerlijk buiten op het terras van de lunch te genieten.

13 juli   Barbecue

Net bijgekomen van onze fietstocht, weer een heel gezellige bijeenkomst, en wel de jaarlijks terugkerende BBQ.

Nu in de tuin van onze vice-queen Jeannet.  De tafels waren heel gezellig gedekt.  Haar man was de BBQ KOK (hulde).

Het was wederom heel gezellig en het weer werkte deze zomer mee. Heerlijk buiten zitten.

Wij hopen dat deze jaarlijkse traditie nog heel lang voortgezet kan worden. Veel dank voor de geboden gastvrijheid.

7 juli   Fietstocht

Zaterdag 7 juli vertrokken 16 dames getooid met rode hoeden en paars / rode kleding vanaf ons verzamelpunt Turfmarkt op de fiets naar ………?

Het werd een fietstocht, deze keer uitgezet door Henny en Brenda vol verrassingen. Jullie moeten ons volgen dan komt het goed. zo gezegd zo gedaan. Eerst maar eens zien hoe we Zwolle uitkomen, ja het eerste obstakel kwam al snel, het fietspad was afgezet, terug een omweg werd gevonden en gingen we verder.

De  eerste stop was bij de Wythmernerplas bij Lake side waar we heerlijk genoten van koffie met appelgebak. Daarna door naar ……… we hadden geen idee, de fietscommissie had wel gezorgd voor een prachtig schouwspel van wel 50 tractoren, we genoten van deze prachtige oermonsters de vervangers van de paarden. Nu weer verder, er werd geroepen STOP, even terug om te kijken op een paddenstoel van de ANWB, ja dames keren en dan rechtsaf, fijn hoor deze paddenstoelen.

Wij zagen nu waar de tocht naar toe ging HEINO .!! Daar aangekomen genoten wij van een heerlijke lunch bij Buuffies. Na ieder stop riep Henny, dames naar het toilet we gaan weer door. We troffen het geweldig met het weer, heerlijk fietsweer. Na een uur weer een stop en wel bij de Kleine golfbaan in Windesheim. Wat is het toch mooi rond Zwolle, prachtige natuur !!

Zwolle kwam in zicht en rond vijf uur waren we terug, maar we misten twee dames oh jé waar zijn ze? Zij waren ons kwijt  en hebben een kortere weg genomen naar de Turfmarkt daar stonden ze op ons te wachten, gelukkig samen uit samen thuis. Lammie had nog voor een afzakkertje gezorgd en konden we toasten op een prachtige fietstocht van 44 kilometer. Wel had ik last van de pielemuis       (zadelpijn). Hulde aan Emma zij heeft de tocht gereden op een vouwfiets zonder elektrische ondersteuning, waar de meeste dames wel hulp van hadden.

Fietscommissie, heel veel dank voor de rondjes rond de kerk, het was een geweldige tocht.